Beginnende producer tips!
Elke keer weer de beste tips voor producers!
Geschreven door Richard, leraar Ableton en Maschine bij DJ School Utrecht.
Vinylized
Deze keer geen dj- of productie tips, maar een interessante wedstrijd. Onder de naam Vinylized houdt Amsterdamse stichting GRAP al enige tijd een jaarlijks terugkerende muziekwedstrijd.
Vinyl
Zoals de wat ouderen onder ons wel weten was het jaren geleden een grote eer om een release op vinyl te krijgen. Oftewel op een “plaat”. Door de steeds verder digitaliserende muziek business is vinyl al enige tijd niet meer het speerpunt van de meeste platenlabels. Aan de ene kant omdat veel DJ’s ook digitaal of met CD’s zijn gaan draaien. Een usb-stick is een stuk makkelijker mee te nemen dan een platentas van een kilo of 20…. Maar aan de andere kant ook omdat het uitbrengen van een release op vinyl nog steeds relatief duur en risicovol is. Reden voor dat laatste is o.a. dat het vervaardigen en persen van vinyl relatief duur is. Daarnaast is het een groter risico voor een label of artiest; er is een minimale oplage nodig (meestal begint het bij minimaal 500 stuks) en de platen moeten vervolgens hun weg zien te vinden naar diverse platenzaken. En daarvoor is weer een distributeur nodig. Ook is er een risico dat een deel niet verkocht wordt en je als artiest of label met een enorme stapel onverkochte platen blijft zitten.
Digitaal
Dat is anders wanneer het een digitale release betreft. Het gaat dan om een digitaal bestand, een stukje audio. Distributie gebeurt weliswaar meestal ook via een distributeur, om je muziek in uiteenlopende online muziekwinkels te krijgen. Maar dat gaat een stuk makkelijker, omdat alles via internet te regelen is. Ook is er geen risico op rest partijen die niet verkocht worden, omdat het digitale informatie betreft, en geen tastbare geluidsdrager. Nog los van de aanzienlijk lagere kosten. Redelijk logisch dus dat veruit de meeste labels kiezen voor een digitale release. Dat gezegd hebbend is er echter nog meer dat meespeelt. Vinyl is namelijk nog lang niet uitgestorven. Sterker nog, om de zoveel jaar lijkt er een soort herleving van de vinyl business te zijn. En daar zijn meerdere redenen voor. De belangrijkste is geluidskwaliteit; een mp3 bijvoorbeeld heeft niet de warmte die muziek op vinyl heeft. Wave of FLAC files hebben hogere kwaliteit, maar zijn niet overal te krijgen. Veel digitale DJ shops bieden voornamelijk mp3 aan. Maar er is meer; een stuk vinyl is tastbaar, en is dus wat unieker dan een digitaal bestandje. Ook heeft vinyl een grote hoes, waardoor er mooi en duidelijk artwork mogelijk is. Tot slot is er nog de simpele reden dat vinyl in kleinere (beperkte) oplage te krijgen is, en dus niet zo makkelijk te vinden is. Daardoor is de kans op unieke tracks in een vinyl DJ-set vaak een stuk groter. Niet iedereen heeft diezelfde plaat en je kunt de tracks ook niet altijd als digitale variant vinden. Kortom, het heeft allebei z’n voor- en nadelen.
Waarom dan vinyl?
Het verschilt per genre en per scene. Maar in sommige scenes zoals techno of drum ’n bass is er voor veel artiesten geen grotere eer haalbaar dan een release op vinyl. Het is anders dan een digitale release, het is een tastbaar iets. En uiteraard is er de mogelijkheid om zowel op vinyl als digitaal iets uit te brengen. Dan blijft dus vooral het probleem van de hogere kosten over. Niet echt haalbaar voor veel slaapkamer producers. En daar speelt Vinylized nou net op in! In hun jaarlijkse wedstrijd krijgen beginnende en gevorderde producers de kans om hun eigen track op vinyl de wereld in te sturen. Men kan zijn/haar beste track opsturen. De ingestuurde muziek wordt vervolgens beoordeeld door een team van professionele DJ’s, muzikanten en recensenten. In het verleden hebben al heel wat producers via Vinylized hun weg naar een groter publiek gevonden. Denk aan Arjuna Schiks, Daniel Zuur of Tim Wolff.
En dan?
Uiteindelijk wordt er een winnaar uitgekozen. Deze winnaar ziet zijn/haar track op vinyl uitgebracht worden en krijgt er ook nog eens een aanvullend prijzenpakket bij. Een van de interessantste prijzen is een studio sessie bij SAE opleidingen; professionele studiotijd met professionele begeleiding. En dan ook nog een bijbehorende digitale release inclusief remixes bij bekende muziek platforms als Itunes en Beatport. Niet misselijk, dacht ik zo!
Wil je meedoen? Leef je dan vooral uit, want het heeft een heleboel voordelen. Lukt het niet, dan is het altijd nog een goeie oefening. Ook goed voor nieuwe contacten en luisteraars. En als je als winnaar uit de bus komt is het helemaal een geweldige “boost” voor je bestaan als muzikant.
Voor meer informatie kun je een kijkje nemen op de website van Stiching GRAP en op www.vinylized.net
Doe er je voordeel mee en wie weet kom je als winnaar uit de bus. Wij kunnen je natuurlijk ook op weg helpen naar de winst… Inschrijven kan tot 1 augustus 2016. Succes!
Written by Richard, teacher in Ableton and Maschine at the Dutch DJ Academy/DJ School Utrecht
Vinylized
This time no DJ- or producer tips, but an interesting contest. For some time now, Amsterdam based organisation GRAP has been doing a yearly music contest called “vinylized”.
Vinyl
As some of the older readers will know, it used to be a great honour to have your music released on vinyl. In other words; on a record. Because of the digitalisation of the global music business over the last decade, vinyl releases are no longer the core business of most record labels. One reason for that is the fact that many DJ’s play music on CD or in a digital setup. A usb-stick is a lot easier to carry than a bag containing 20 kilo’s of vinyl… Also, vinyl is a lot more expensive and risky. Reason for higher expenses is the much higer cost of actual manufacturing and pressing of vinyl. Besides that there are more risks for label and artist; you need a minimum amount of records (usually it starts with 500 or more) and those records also need to find their way to many record stores. And that needs to be done by a distributor. Then there is the additional risk of not selling all your records, so you could end up with a huge stack of records that nobody wants.
Digital
That is quite different when doing a digital release. It is a digital file, a piece of audio information. Distribution is usually still done by a distributor, to get your music into many online record stores. But that is much easier than vinyl, because most things can be organised online. And there is no risk of not selling all your music, because it is only a digital file, not a physical music carrier. And it is usually much cheaper too. So no wonder most record labels choose a digital release. But there is more that matters in this case. Vinyl isn’t ‘dead’. Better yet, every few years there seems to be a revival of vinyl sales. And there are several good reasons for that. An important reason is sound quality; an mp3 does not have the same “warmth” as a piece of vinyl. Wave or FLAC files have higher quality, but are not always available in online record stores. Most of them mainly sell mp3 versions. And it doesn’t stop there; vinyl is “real”, so a bit more unique than a simple digital file. There’s also a big sleeve around it, which has more options for clear and beautiful artwork. And finally, vinyl is usually available in small amounts, so some of those releases are quite hard to find. The chance of playing a unique vinyl track in your DJ-set is therefor much higher. Not everybody has that same track and it is not always possible to find a digital version of that same release.
Basically, both options have their pro’s and cons.
So why vinyl?
It is different per genre and music scene. But in some scenes, like techno or drum ’n bass for instance, getting your music released on vinyl is the biggest honour you can get. Because it is so different from a digital release. You can actually touch it. Of course you can have both too; a vinyl release and a digital one. So what is left is the problem of much higher cost. Not always possible for bedroom producers. And that is where Vinylized comes in! In their yearly contest they offer producers a chance to get their own music released on vinyl. You can send in your best track. All entered tracks are judged by a group of industry professionals like DJ’s, musicians and reviewers. During the previous years, several producers found their way to a bigger audience via Vinylized. Think of artists like Arjuna Schiks, Daniel Zuur or Tim Wolff.
Then what?
Eventually there will be one winner. This winner will get his/her track released on a record and also gets some additional prizes, including a studio session at the SAE institute in a professional studio, with professional assistance. And then there is also a digital release of that same track, including some remixes, on many big music platforms like Itunes and Beatport. Not too shabby, right?! Do you want to join? By all means, do so, because it has many advantages. Even if you don’t win, it is a very good excersize. It is also great for new contacts and listeners. And if you actually win it, it is a great “boost” for your career as a musician.
For more information you can take a look at the website of GRAP and www.vinylized.net
Use it to your advantage, and who knows, you might even win. Of course we can help you in the right direction as well… You can join until the 1st of august 2016. Good luck!
Mississippidreef 87
NUtrecht Kamer 1.22
3565 CE Utrecht
(Gratis parkeren!)
We zitten tussen Balorig Utrecht en de Vechtsebanen (de ijsbaan).
Bel de leraar even als je er bent, dan komt ie je halen!
Openingstijden:
Ma-Vr 11.00-22.00u
Za & Zo 12.00-18.00u
Alleen op afspraak!
Neem contact op via het contactformulier of per email: info[@]djschoolutrecht.nl
of telefoon +31 30 3020 161.
We zijn het beste telefonisch bereikbaar tussen 12.00-13.00u!
IBAN : NL70 TRIO 0254 7967 29 t.n.v. The Mood Managers
BIC : TRIONL2U
KVK : 30239841
BTWnr : NL002007695B75