Young The Giant remix contest
Beginnende en gevorderde producer tips, elke keer weer de beste tips voor producers!

Geschreven door Richard, leraar Ableton en Maschine bij DJ School Utrecht.

Deze week weer eens wat anders. Een remix-wedstrijd! Voor de lezers die daar niet bekend mee zijn: met enige regelmaat zijn er interessante remix wedstrijden te vinden op het wereldwijde web. Dit houdt in dat een band of artiest een muziekstuk ter beschikking stelt voor anderen. Iedereen die geinteresseerd is kan er een nieuwe versie van maken, de zogenaamde remix. Zo’n remix-wedstrijd is in veel gevallen interessant vanwege de prijzen die ermee te verdienen zijn. Dat varieert van een officiele release op een platenlabel tot audio apparatuur. Maar in geval van een wat bekendere artiest is er natuurlijk meer te halen. Een breder publiek en connecties met artiesten en professionals uit de muziekindustrie bijvoorbeeld. De remix-wedstrijd die ik hier behandel is van Young The Giant. Een band die de afgelopen jaren flink van zich heeft laten horen, dus een uitgelezen kans om mee te liften op de naamsbekendheid. Je mag je uitleven op hun song “Silvertongue”.
Om een nieuwe versie van een muziekstuk te maken zijn de mogelijkheden wat beperkt wanneer je slechts het originele muziekstuk ter beschikking hebt. Er is maar een bepaalde hoeveelheid aanpassingen die je kunt doen aan zo’n muziekstuk. In zo’n geval hebben we het meestal over een “bootleg” versie. Er kan wat geknipt en geplakt worden in het originele arrangement, er kunnen wat effecten worden toegevoegd, of er kan een ander muziekstuk worden gecombineerd met de betreffende plaat. En dan houdt het wel zo’n beetje op. Alle elementen van het betreffende muziekstuk zijn namelijk aan elkaar geplakt en niet los te gebruiken zonder extreem veel moeite. En dan nog steeds tot op zekere hoogte. Daarom gebruikt men bij remix wedstrijden meestal veel meer elementen. Denk aan losse geluiden die in de originele plaat zijn gebruikt. Vaak biedt men zelfs de afzonderlijke sporen aan. De afzonderlijke opnames van elementen die samen een heel muziekstuk vormen. Gitaar, bas, drums, melodie en zang, dat soort zaken. Dit noemt men meestal “stems”.
De hierboven omschreven aanpak biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden! Niet alleen kun je als remixer alle afzonderlijke “sporen” bewerken, je kunt ook je eigen elementen toevoegen. Of elementen van het origineel weglaten/vervangen. Maar er is nog een groot voordeel: het is een waanzinnig goede oefening. Zeker wanneer je een achtergrond in elektronische muziek hebt! Je zult al snel ontdekken dat het best lastig is om met zang opnames te werken bijvoorbeeld. En dat er veel meer komt kijken bij een goed klinkende plaat dan het enkel samenvoegen van de afzonderlijke sporen. Remixen is een aparte tak van sport. Maar omdat je nu zoveel losse elementen ter beschikking hebt biedt het ook ontzettend veel creatieve mogelijkheden. Het helpt je ontwikkeling als producer/artiest!
Maar waarom willen zoveel artiesten ook remixes van hun eigen muziek laten maken? Het antwoord daarop is redelijk simpel. Het originele muziekstuk valt meestal binnen een bepaald muziekgenre. En daarmee bereik je voornamelijk liefhebbers van dat ene genre. Maar wanneer je er remixes aan toevoegt, die in een ander genre vallen, bereik je dus een grotere doelgroep. Soms is het zelfs zo dat de remix van een muziekstuk bekender wordt dan het origineel! Dat gebeurt veel in de dansmuziek. Mensen kennen de versie die ze op een dansfeest horen, maar hebben soms geen idee wat het origineel is, of weten niet eens dat het een remix is. Dan heb je als remixer je werk dus behoorlijk goed gedaan.
In dit geval hebben we het over een Young The Giant remix wedstrijd. Aangeboden door Skio Music. En het is voor iedereen toegankelijk. Onthoud wel dat een bekendere band zoals deze ook betekent dat er veel meer deelnemers zullen zijn, en je dus een behoorlijk goed resultaat moet aanleveren om op te vallen. Het leuke van deze wedstrijd is dat je je remix kunt uploaden en feedback kunt krijgen van de band zelf. Daarna mag je zelfs aanpassingen maken en je remix opnieuw insturen, zo vaak als je wilt. Dat biedt mogelijkheden natuurlijk!
Tot slot, ook niet geheel onbelangrijk, zijn er natuurlijk prijzen te winnen. Diverse plugins van hoge kwaliteit, een Skype meet & greet met de band, en nog wat andere leuke prijzen. Maar zeker zo belangrijk is de naamsbekendheid die je ermee kunt genereren. Verder kun je misschien wat nieuwe connecties leggen en krijg je meteen een goed idee waar je momenteel staat qua productie. Vergelijkingsmateriaal genoeg, dat ook voor wat nieuwe inspiratie kan zorgen. Zelfs als je er niks mee wint. Deadline is maandag 24 april.
Kijk even op de wedstrijd website voor alle info, en leef je uit!
Written by Richard, teacher in Ableton and Maschine at the Dutch DJ Academy/DJ School Utrecht

This week something a bit different. A remix contest! For the readers that don’t know this concept: there are several remix contests available online. It means that a band or artist makes one of their songs available to others for remixing. Any producer that is interested can try to make a new version of that song: a remix. These remix contests are quite interesting for unknown producers. You can win some cool prizes. Sometimes this is an official release on a record label, or audio equipment. But when it is a more well known artist that you can remix, it offers some extra opportunities. A wider audience and connections with other professionals in the music business, for example. The remix contest I’m writing about here is by Young The Giant. A band that has been doing quite well over the last couple of years. So this is a good opportunity to tag along. You get to work on their song “Silvertongue”.
To make a new version of an existing piece of music the options are quite limited when all you have to work with is the full original track. There’s only so much you can do in that situation. This sort of thing is usually called a “bootleg” version, or an “edit”. You can do some cutting and pasting, add some effects or combine it with elements from another track. And that’s about it. Because all the separate elements that make up the original track have been “glued” together. Splitting it up in to several parts takes a lot of effort and is usually far from perfect. So you need all the separate elements to be able to do a good job. Think of it as pieces of a puzzle that you can re-combine. That’s why you usually get a lot of different sound files at your disposal for an official remix. Think in terms of separate recordings like drum, bass, melody and vocals. We call those elements “stems”.
The elements I described offer much more possibilities off course! Not only can you work on every separate element of the original, you can also add your own sounds and even leave out entire parts of the original song. But there is another big advantage: it is a great way to learn. Especially when you come from a background in electronic music! You will soon find out it is actually quite hard to work with vocal recordings, for example. There is way more to making a good sounding track than just combining all the original parts. Remixing is a different ballgame. But having all these separate elements also offers a huge amount of creative possibilities. An dit helps you become a better producer/artist!
Why is it that so many artists also have remixes made of their own music? The answer is quite simple. The original song usually fits into a specific category or genre. So you mainly reach people that like that same genre. But when you add remixes that fall into a different category, you reach a much wider audience. In some cases the remix is even more famous than the original! This happens a lot in dance music. Many people know the version they heard at a dance party, but have no idea what the original sounds like. Or they don’t even kno wit is actually a remix. If that is the case, the remixing artist did a very good job.
In this case I’m writing about a Young The Giant remix contest. Made available by Skio Music. An dit is accessible to anyone. Remember though, a more well known band also means there will be a lot of competitors. And you will have to do a very good job to win. What makes this contest better is the fact that you can actually upload the remix and get feedback from the band members themselves. After that you are free to work on it some more and upload it again, as many times as you like. That offers a lot more possibilities of course!
Finally, and not unimportant, you can win some prizes. Various high quality plugins, a Skype meet & greet with the band, and several other nice prizes. But equally important: you can get a bit of fame. You might also be able to get some useful connections in the music business. And last but not least you will get a fairly good idea where you, as a producer, stand from a production point of view. More than enough material for comparison, that might also be a good source of inspiration. Even if you don’t win anything. Deadline is set for monday the 24th of april. Have a look at the contest page, and go wild!
Mississippidreef 87
NUtrecht Kamer 1.22
3565 CE Utrecht
(Gratis parkeren!)
We zitten in NUtrecht, dat zit tussen Balorig Utrecht en de Vechtsebanen (de ijsbaan) in.
Bel de leraar even als je er bent, dan komt ie je halen!
Openingstijden:
Ma-Vr 11.00-22.00u
Za & Zo 12.00-18.00u
Alleen op afspraak!
Neem contact op via het contactformulier of per email: info[@]djschoolutrecht.nl
of telefoon +3130 340 3549.
We zijn het beste telefonisch bereikbaar tussen 12.00-13.00u!
IBAN : NL70 TRIO 0254 7967 29 t.n.v. The Mood Managers
BIC : TRIONL2U
KVK : 30239841
BTWnr : NL002007695B75


