Beginnende producer tips!
Elke keer weer de beste tips voor producers!

Geschreven door Richard, leraar Ableton en Maschine bij DJ School Utrecht.

Vandaag een onderwerp dat elke producer bezighoudt: een goede mix! Maar wat bedoelt men daar eigenlijk mee? En waar kun je op letten? Dit onderwerp is wel vaker genoemd in eerdere blogs. Bijvoorbeeld deze over beginnersfouten. Lees vooral ook even de blog over de Levels plugin. Realiseer je dat er een heleboel ingewikkelde factoren meespelen in alles wat ik hieronder verkondig.
Om te voorkomen dat je om je oren geslagen wordt met bizarre hoeveelheden technische info en wetenschappelijke gegevens ga ik het nu vooral over relatief eenvoudige zaken hebben. Dingen waar je altijd op kunt letten, en die je ook zonder die technische kennis wel kunt bereiken. Sterker nog; zelf weet ik er ook niet alles van. Waar het me vooral om gaat, is dat je je wat beter bewust bent van de mix waaraan je werkt. En waarom je op deze zaken moet letten. Ter vergelijking: je hoeft niet te weten hoe elk onderdeel van je auto werkt om er in te kunnen rijden, nietwaar? Maar het helpt wel als je op zijn minst een paar verkeersregels kent. Daarom hier een simpele mix tip.
Allereerst een korte uitleg over het doel van je mix. Je track bestaat in de meeste gevallen uit afzonderlijke sporen. Elk spoor bevat elementen die samen je eindresultaat vormen. Een apart spoor voor drums, eentje voor de bas, melodie, ritmes, enzovoort. Al die sporen komen samen in je master kanaal. Het is een soort trechter. Alles wordt bij elkaar gegooid en heeft invloed op het geheel.
Wanneer je een nieuwe plaat hebt gemaakt exporteer je die meestal als een wave of aiff bestand: een standaard muziekformaat dus. Ongecomprimeerd. Daarna laten de meeste producers deze track masteren. Dat kan door iemand anders gedaan worden (aan te raden, je legt het meestal af tegen een doorgewinterde expert) of door jezelf. En daarvoor gebruik je dus gewoonlijk dat eerder genoemde audiobestand. Je eindmix dus. Dat is ook de reden dat je mix enigszins moet kloppen. Bij (goede) mastering kan veel bereikt worden. Maar er zijn grenzen! Hoe beter je mix, hoe beter er iets moois van je master gemaakt kan worden.
Laten we eens beginnen bij deze term. Misschien bij de meesten wel bekend? Voor wie het niet kent: de muziek die je voorbij hoort komen op feesten, radio of CD zijn in de meeste gevallen redelijk vergelijkbaar als het op “volume:” aankomt. Hoe “hard” de muziek klinkt, simpel gezegd. Maar heb je wel eens moderne releases vergeleken met veel oudere muziek? Zo ja, dan zal je opgevallen zijn dat moderne muziek over het algemeen aanzienlijk luider uit je speakers lijkt te knallen dan die oudere platen. Daar zijn meerdere redenen voor, maar een van de redenen is wat men tegenwoordig de “loudness war” noemt. Een wedstrijdje in het zo luid mogelijk laten klinken van je muziek dus. Wanneer je zo’n oude en nieuwe track naast elkaar zet in bijvoorbeeld een audio edit programma kun je het zelfs zien. Minder open ruimte tussen de pieken van het geluid, maar ook een hoger totaalvolume. Soms gaat het zo ver dat je bijna helemaal geen ruimte meer ziet in een moderne song… Er is een grens aan dit alles: daar kan ik een heel technisch verhaal over ophangen, maar wanneer we het over (digitaal) muziek maken hebben, noemen we die grens voor het gemak 0 dB. In je mixer zie je dat ook terug.
Niet alleen mastering-technieken zijn verantwoordelijk voor die grotere luidheid: het heeft ook met de algemene trends te maken. Men wil alles zo luid mogelijk laten knallen, om vooral op te vallen tussen al die andere knallende muziek. Je kunt je wel voorstellen dat dat niet eindeloos ongestraft kan worden opgekrikt. Bekijk en beluister dit voorbeeld eens.
Gaan we even terug naar je mix. Moet je nou alles zo hard mogelijk zetten om ook zo’n super knallend eindresultaat te krijgen? Een mooi luide eindmix is prima! Maar hou op zijn minst wat ruimte over tussen het maximale volume van jouw hele mix in vergelijking met die 0 dB waar ik het net over had. Headroom heet dat. De meningen verschillen hierover wel eens, maar ga gewoonlijk maar uit van headroom tussen de 6 en 12 dB wanneer je de track daarna nog wilt (laten) masteren. Als er maar wat speelruimte overblijft, dat is het belangrijkst.
Probeer een mooie balans tussen alle sporen te vinden, en hou je master volume meter in de gaten: voor allemaal geldt: vooral niet “in het rood”. Boven de nul dus. Lijkt soms heel lekker te klinken, zeker bij wat stevigere muziek, maar je zorgt daardoor voor clipping. Ook weer een technisch verhaal, maar neem het van me aan: dat klinkt over het algemeen lelijk. Het richt schade aan in je track, en een mastering engineer kan er dan veel minder moois mee. (Hier kan ik nog een heleboel aan toevoegen over bitrates en D/A conversie, maar we houden het nu simpel.)
Bij het opnemen van geluid in een project speelt dit dus oook mee. Knalt het op te nemen signaal in het rood? Zorg dan dat het signaal minder hard binnenkomt. Hou wat van die headroom over. Simpel voor elkaar te krijgen, en het voorkomt problemen. Pijnlijke oren, maar ook lelijke distortion of “clipping”. Win – win situatie dus. Het is dus nuttig om dit eerst even te testen voordat je daadwerkelijk gaat opnemen!
Samengevat komt het dus vooral op 1 ding neer: hou je volume onder controle. En realiseer je dat het misschien niet altijd nodig is om alles zo keihard op te pompen. Een goede track, goed gemixt en gemasterd, spreekt voor zich. Ook als ie ietsje minder hard knalt. Nog los van het feit dat het voor de luisteraar best vermoeiend werkt wanneer ALLE tracks die hij/zij te horen krijgt zo maximaal zijn opgeblazen. Dynamiek is essentieel, wat mij betreft. Dus probeer je wat beter bewust te worden van de “levels” in je tracks. Of je nou iets opneemt, inspeelt of toevoegt: hou ruimte over!
Al met al een wat simpele tip, zul je misschien denken: maar geloof me, het is erg waardevol voor het verbeteren van je eigen producties! Probeer het eens uit, zou ik zeggen.
Written by Richard, teacher in Ableton and Maschine at the Dutch DJ Academy/DJ School Utrecht

Today a subject that is important for every producer out there: a good mix! But what exactly does that mean? What can you do to make it better? This subject pops up more than once in these blogs. This one, for instance, about beginners mistakes. Also read about the “Levels” plugin in this previous blog to get a better idea. Please realize that there are many complicated factors involved in this subject.
But to prevent you from getting bored by a bizarre amount of technical info and scientific data I’m going to focus on some quite basic stuff. Things you can always do, even with limited amount of knowledge. Better yet: I don’t even understand everything about it myself. My point is to make you more aware of the mix you are working on. And understanding why you should keep an eye on these things. To make a simple comparison: you don’t need to know how every part of a car works to be able to drive it, right? But it does help to know some rules before hitting the road with it. So here’s a simple mix tip to keep in mind.
First, let’s talk about the actual goal of a mix. Your music usually consists of separate tracks. Every track contains elements of your music and together they form a full piece of music. A separate channel for drums, one for the bass, melody, rhythms etcetera. And all these channels are combined in the master channel. It acts as a funnel. All the parts are thrown together and influence the total result. After you’ve made a new piece of music you usually export the master output as wave or aiff file: a standard music format. So no compressed data. After that, most producers will have it mastered. You can do this yourself, or have it done by a professional. (this is usually a good idea, because you probably won’t be able to get a better result than a seasoned pro) This mastering process is done with the final result in most cases: your final mix. This is why your mix should be as good as possible. With (good) mastering a lot can be achieved. But there are limits to what a mastering engineer can do! The better your final mix, the better the results after mastering.
Let’s talk about this term. You’ve probably heard it before? For those who don’t know it: most music you hear on the radio, in a club or on CD will have a comparable “loudness”. But did you ever compare modern music with older tracks? If so, you will probably have noticed quite a difference in the way these tracks sound. Modern music seems to burst out of the speakers compared to these older tunes. There are several reasons for that, but one of them is something called the “loudness war”. A contest in making your music sound as loud as possible. When comparing old and new music in an audio editor you can even see the difference. Less open spaces in the soundwave but also a higher level in total.
Sometimes it goes so far that you hardly see any spaces at all in modern songs. But there is a limit to all this. I can give you a very technical story about this, but when we talk about (digital) music production we call this limit 0dB, to keep it simple. You can also find that same limit in your mixer channels.
It is not just the modern mastering techniques that cause this extra loudness: modern trends also have a part in it. Artists want to make the music sound as loud as possible, just to be able to compete with the loudness of other tracks. As you can probably imagine, you can’t keep on pushing the boundaries without negative effects. Watch and listen to this example for a better idea.
So let’s take this info back to your final mix. Do you have to push every channel to the max to get a loud mix? A good level of “loudness” is fine! But try to keep some space between the maximum levels of your mix and the 0dB limit I talked about earlier. We call that headroom. There are different opinions on this subject, but to give you an idea, try to keep 6 to 12 dB of headroom in your mix if you are planning on having the track mastered afterwards. As long as you have at least some headroom, you should be ok.
Try to find a good balance between all the separate channels and keep an eye on your master channel too. As a rule, at least keep it out of the red. So anything above 0 dB in your mixer. This might seem to sound nice sometimes, especially with the louder kinds of music, but it will also cause digital distortion. Another technical subject. But just take it from me: it will usually end up sounding ugly. It damages your track and limits the things a mastering engineer can do to your final mix. (In this case I could add a lot of subjects like bitrates and D/A conversion, but we’ll keep it simple for now.)
The same principle goes for recording sound into a project. Does the incoming signal go into the red? Then make sure it is turned down. Keep some of that headroom in there. Quite simple to achieve inmost cases, but it will take away a lot of problems. Painful ears and ugly distortion or “clipping”. A true win-win situation. Very useful to test the levels before actually recording anything!
To make a long story short, it basically comes down to one thing: keep your levels in check. And realize that it is not always necessary to pump up every little part as much as possible. A good track –mixed and mastered well –will speak for itself. Even if it doesn’t sound very very loud. Not to mention the fact that listeners will get tired of hearing only music that is pushed to the absolute limit ALL the time. Dynamics are essential, as far as I’m concerned. So try to be more aware of the levels in your songs. Wether you are recording, playing or adding samples: keep some space in there!
You might think these are simple tips, but trust me, it is very important for getting your productions to the next level! Just try it.
Mississippidreef 87
NUtrecht Kamer 1.22
3565 CE Utrecht
(Gratis parkeren!)
We zitten in NUtrecht, dat zit tussen Balorig Utrecht en de Vechtsebanen (de ijsbaan) in.
Bel de leraar even als je er bent, dan komt ie je halen!
Openingstijden:
Ma-Vr 11.00-22.00u
Za & Zo 12.00-18.00u
Alleen op afspraak!
Neem contact op via het contactformulier of per email: info[@]djschoolutrecht.nl
of telefoon +3130 340 3549.
We zijn het beste telefonisch bereikbaar tussen 12.00-13.00u!
IBAN : NL70 TRIO 0254 7967 29 t.n.v. The Mood Managers
BIC : TRIONL2U
KVK : 30239841
BTWnr : NL002007695B75
Maschine 2.6 update

