Beginnende producer tips!
Elke keer weer de beste tips voor producers!

Geschreven door Richard, leraar Ableton en Maschine bij DJ School Utrecht.

Wat kun je doen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op je eerste DJ optreden?
Sommigen lijken te zijn vergeten hoe dat ook alweer was, die eerste “dj gig” voor publiek. Maar allemaal, van wereldberoemde dj tot lokale held, hebben ze het ooit moeten meemaken. Na lang oefenen en het verzamelen van goeie muziek is het eindelijk zover. Je mag je kunsten vertonen ‘in het echt’, in een club, café of op een feestje, met publiek. Spannend, meestal, en natuurlijk ook te gek! Nou maar hopen dat de rest ook een beetje meezit. Goeie sfeer, geen technische problemen, tevreden mensen, dat soort dingen. Daar heb je niet altijd wat over te zeggen natuurlijk. Maar er zijn een heleboel dingen die je zelf in de hand hebt en waarmee je je nog beter kunt voorbereiden. Hopelijk zitten er wat nuttige tips voor je tussen.
1) Technische skills
We beginnen bij de basis. Zorg dat je weet waar je mee bezig bent: oefen bepaalde truukjes, zorg dat je het beatmatchen enigszins onder de knie hebt en weet hoe alles werkt op de apparatuur die je gaat gebruiken. Neem je eigen gear mee? Dan weet je hopelijk hoe alles werkt? Draai je met gear van de betreffende club? Zorg dan dat je wéét wat er precies staat, en bereid je daarop voor.
2) Muziek
Ligt misschien erg voor de hand, maar ik zeg het toch maar even: zorg dat je voldoende muziek bij je hebt. Zorg ook dat je de juiste muziek bij je hebt voor die gelegenheid. En niet alleen voor de set die je zelf in gedachten had, maar ook voor noodgevallen. Als het niet zo gaat als gehoopt kun je in geval van nood ook een andere richting op gaan. Meer of minder melodie, hoger tempo, housy of hard, etc. Doe dat niet willekeurig, maar denk er goed over na. Je volledige track collectie meenemen kan averechts werken: teveel keus, teveel zoekwerk, etc. En het helpt behoorlijk als je al die geselecteerde muziek ook echt goed kent. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan en ben je flexibel wanneer je publiek niet meteen warm loopt voor de door jou gekozen tracks. Je kunt immers ook een andere kant op met de muziek die je bij je hebt.
3) Materiaal
Gebruik volledig of gedeeltelijk je eigen gear? Zorg dan dat het werkt! Test het thuis, ruim voordat je op pad gaat. Batterij opgeladen? Kabels en adapters bij je? Doen ze het ook? Misschien wat extra kabels meenemen, als reserve? Misschien ook wat cd’s meenemen voor het geval je usb niet goed werkt? Hoe dan ook: zorg ook dat je hierin flexibel bent. Reserve onderdelen, muziek in meerdere formaten, etc. Dan kun je ook verder wanneer er iets niet goed werkt. En als je geheel of gedeeltelijk met de reeds aanwezige gear gaat werken: zorg dat je weet wat er staat en neem de juiste kabels mee. Bij twijfel kun je altijd even met de dienstdoende geluidsman/-vrouw overleggen.
4) Aansluiten apparatuur
Of je nou als dj of als live artiest optreedt: probeer minstens 1 keer thuis je hele setup te installeren en doe net alsof je op lokatie bent. Pak je tas(sen) of koffers helemaal in, en zet daarna de boel op, klaar voor een set. Werkt alles? Wat gaat er mis? Welke problemen kun je voorkomen? Wat is de meest logische in- en uitpak-volgorde, etc. Allemaal zeer nuttige oefeningen. Zoiets lijkt thuis misschien overbodig, maar realiseer je dat je dat zelfde ook redelijk snel en volledig in een donkere club of onbekende omgeving moet kunnen doen. Niet alleen het opzetten, maar ook het weer afbreken en inpakken van je set. En het liefst een beetje efficient natuurlijk. Iemand die voor of na jou optreedt wil niet een uur lang rekening houden met jouw gepruts. Zou je zelf ook niet leuk vinden, lijkt me. Bereid je dus voor!
5) Communicatie
Vaak onderschat, zo merk ik ook geregeld in de praktijk. Maar zeker belangrijk. Zaken waar je aan moet denken: spreek alles zo duidelijk mogelijk af met de organisatie. Wie is je contactpersoon op de avond zelf? Hoe ver van tevoren wordt je geacht aanwezig te zijn? Heb je besproken welke apparatuur er staat, wat de bedoeling van de avond is, en wat de huisregels zijn? Weet je waar je moet zijn? Heb je contactgegevens van de organisatie bij de hand? Heb je een onkostenvergoeding of prijs afgesproken? En heb je dat ook vastgelegd/bevestigd? Heeft men nog iets van je nodig? Kopie van je ID bijvoorbeeld, voor een onkostenvergoeding? Of aanvullende gegevens? Zorg dus dat alles geregeld is.
6) Etiquette
Dat je je enigszins professioneel en netjes moet gedragen spreekt voor zich, denk ik. Maar dat kan op een heleboel manieren. Ik noem er even een paar op:
– Gedraag je tegen zowel klanten als personeel: wees vriendelijk, hou je aan de gemaakte afspraken en gedraag je vooral niet als een ‘diva’.
– Probeer even kennis te maken met de mensen van het geluid. Vraag of je ergens op moet letten, bespreek je opzet en aansluitingen aan het geluidssysteem van de lokatie. Hou ze vooral te vriend, want jullie zijn van elkaar afhankelijk.
– Onthou dat je ‘aan het werk’ bent. Probeer dan ook in te schatten wat er op een bepaalde lokatie wel of niet kan. Veel teveel drinken tijdens een set bijvoorbeeld. Zelfs als het ‘mag’ wil dat niet zeggen dat je het ook moet doen. Onder invloed ben je een stuk minder scherp en het straalt ook zeker geen professionaliteit uit. En dat wil je nou juist wel, toch?
– Stel je even netjes voor aan de dj voor- of na jou. Kleine moeite, maar wel zo netjes. Kun je meteen even snel overleggen wanneer je het van elkaar overneemt, wat er nog gedaan moet worden en wie wat doet.
– Kap niet de laatste plaat van je voorganger zo snel mogelijk af. Heb respect voor zijn set en bedenk dat je het zelf waarschijnlijk ook niet leuk vindt als de dj na jou zoiets doet. Even een complimentje of grapje maken kan ook geen kwaad. Hou je collega’s te vriend.
– Hou ook je publiek te vriend. Neem even tijd voor een praatje voor of na je set, en probeer vriendelijk te zijn tijdens je set. Krijg je verzoekjes maar heb je dat niet? Zeg het gewoon netjes. Blijf professioneel. Zoals een van mijn collega dj’s vaak zei wanneer hij een ongewenst verzoekje kreeg: “nee, sorry, heb ik niet. Maar ik wed dat de dj ná mij dat wel bij zich heeft” ;-)
Tot slot
Sommige zaken zijn misschien niet meteen van toepassing op je eerste gig. Dat hangt volledig van de situatie af. Maar ondanks dat kan het geen kwaad om even bij al deze punten stil te staan. De voornaamste reden daarvoor is, dat je daardoor op de meeste dingen bent voorbereid. En dát zorgt er weer voor dat je wat meer op je gemak kunt zijn tijdens datgene wat je éigenlijk kwam doen: muziek draaien en een leuk feestje bouwen! Er komt al genoeg op je af bij zo’n nieuwe uitdaging. En aangezien je nog geen ervaren rot in het vak bent en waarschijnlijk niet ondersteund wordt door een manager of label, moet je de meeste dingen toch echt zelf doen.
Ok, misschien gaat er eens wat mis, maar ook dat hoort er gewoon bij. Vergeet vooral niet te genieten van de energie van je publiek, van de reacties en de sfeer! Want dat is waar je het toch uiteindelijk voor doet, nietwaar? Veel plezier!
Written by Richard, teacher in Ableton and Maschine at the Dutch DJ Academy/DJ School Utrecht

What can you do to be fully prepared for your first DJ performance? Some people seem to have almost forgotten what it was like, that first real DJ gig with an audience. But every single one of hem, from world famous DJ to local hero, had to face that moment at some point. After lots of practice and compiling a solid music collection that moment has finally arrived. You get to play music in front of a real crowd, at a club, café or party. A scary moment, of course, but also a great one! All you can do now is hope that the rest of the gig will go well. Good vibe, no technical problems, satisfied people, stuff like that. Not always something you yourself can control, that goes without saying. But there are a lot of things you can do to make sure you are well prepared. I hope there are some useful tips here for you.
1) Technical skills
Let’s start with the absolute basics. Make sure you know what you are doing: practice on some tricks, make sure you know how to beat-match tracks and get to know the gear you will be using. Bringing your own gear? Then I assume you know how everything works, right? Using the in-house gear at a club or party? Find out what type of gear is there and prepare everything for that.
2) Music
This might seem obvious, but I’m going to say it anyway: make sure you have enough tracks with you to play a full DJ set. Also make sure you have the right music for that type of gig. Not just music for that mix and playlist you had in mind, but also extra music for ‘emergencies’. If things don’t quite go as planned, you should at least have some different types of tracks available to take everything into a different (musical) direction. More or less melody, higher tempo tracks, funky or hard, etc. Don’t select this at random but try to really think about it. Bringing your complete music collection is not really a good idea though: too many choices, too much searching for the right track, that kind of thing. It also really helps to actually know all the tracks you selected. That way you’ll never be caught off guard and be much more flexible when things don’t exactly go as planned. The crowd doesn’t quite ‘feel’ the tracks you started with? No problem, since you have enough good tracks to go in a different direction!
3) Material
Are you using your own gear? Or at least some of it? Check if it all works! Test it at home, well before you leave for a gig. Battery charged? Cables and adapters packed? And do they actually work? Maybe bring a few extra cables, as a back-up? Maybe also bring some CD’s, just in case your usb doesn’t work? Whatever you use, make sure you are flexible. Spare parts, extra cables, music in different formats, etc. So you can also perform when some of the gear doesn’t work. If you will be using the gear at the club or bar: find out what gear is there, and bring some useful cables.
4) Setting up
Wether you are a DJ or a live performer: try to set up your live gear at least once, at home, and imagine that you are at your gig. Fully pack your bags or cases, then unpack and set everything up. Fully functional and ready to play. Does everything work? What went wrong? What problems can you avoid? What is the most logical and efficient way of packing? All very useful excercises. It might seem useless at home, but remember, you also have to be able to do this in a dark club or at an unknown location. Not just setting everything up! You also have to break down your setup and pack it, sometimes. And you want to do this as efficient and fast as possible, too! Nobody wants to be disturbed by your messing around for an hour. You probably wouldn’t like that yourself either, am I right? So be prepared!
5) Communication
Many people underestimate this, as I experienced many times in real life. Things you have to keep in mind: be sure to have clear agreements with the organisation. Who’s your contact at that gig? What time should you be there? Did you talk about the gear that needs to be there? And what type of party it is?are there any house rules you should be aware of? Do you know how to get there? Do you have some contact info available? Did you agree on a price? And did you confirm that? And finally: do they need anything else from you? Like an ID, for paying? Or any additional info? Just make sure you have all of that covered.
6) Etiquette
It goes without saying that you should behave in a decent and professional manner. But there are several ways of doing that. To give you a few examples:
– Behave yourself towards both the organisation and the people in the club. Be friendly, do what you agreed upon and whatever you do: do NOT act like some sort of ‘diva’.
-Try to talk to someone that manages the sound at your gig. Explain your setup and connections to the in-house sound system and ask if there’s anything you should keep an eye on. Try not to make them your enemies, because you will be working together and need eachother.
– Remember you are ‘working’. Try to get an idea of what you can or cannot do at a certain location. Drinking too much during a DJ set, for instance. Even if you are allowed to do so, it does not automatically mean you should. When you are intoxicated you will probably be a lot less focused and it certainly doesn’t look very professional. And you want to be treated like a pro, right?
– introduce yourself to the DJ before or after you. No big deal, but a decent way of communicating. That also gives you the opportunity to talk about taking over. When will he/she play the last track, is there anything you should know, etcetera.
– Don’t immediately cut off that last track. Respect the DJ set of the person before you. Better yet; think about what it would feel like if the next DJ did that to YOUR last track. A little compliment or friendly joke can sometimes lighten the mood. Don’t turn colleagues into enemies.
– Try to keep a good relationship with the audience. Take some time to talk with some people before or after a gig and try to be professional but friendly during your DJ work. Getting requests but don’t have that kind of music? Just say it in a nice way.
As one of my DJ colleagues always says when he gets an unwanted request; “no, sorry, don’t have that with me. But I bet the DJ that plays after me will have it!”
A final thought
Some of the things I’ve talked about here might not be applicable to your first gig. That fully depends on the situation. But it won’t do any harm to think about all of these points. The main reason for that is, that it keeps you prepared for most situations. And being prepared gives you a more relaxed feeling when doing what you actually came for; play good music and turn it into a good party! There are already enough things you have to deal with during this new step as a DJ. Since you are not yet a seasoned pro and probably don’t have a manager or label to support you, there’s only one way to get things done. And that is; do it yourself.
Ok, maybe something still goes wrong, but that’s also part of the game. Just don’t forget to enjoy the energy of the crowd in front of you, the reactions of that audience and the overall vibe! Because in the end, that is what you are doing all of this for, right? Have a great time!
Mississippidreef 87
NUtrecht Kamer 1.22
3565 CE Utrecht
(Gratis parkeren!)
We zitten in NUtrecht, dat zit tussen Balorig Utrecht en de Vechtsebanen (de ijsbaan) in.
Bel de leraar even als je er bent, dan komt ie je halen!
Openingstijden:
Ma-Vr 11.00-22.00u
Za & Zo 12.00-18.00u
Alleen op afspraak!
Neem contact op via het contactformulier of per email: info[@]djschoolutrecht.nl
of telefoon +3130 340 3549.
We zijn het beste telefonisch bereikbaar tussen 12.00-13.00u!
IBAN : NL70 TRIO 0254 7967 29 t.n.v. The Mood Managers
BIC : TRIONL2U
KVK : 30239841
BTWnr : NL002007695B75

Stems. Het nieuwe dj-en?

