Beginnende DJ tips!
Elke keer weer de beste tips voor DJ’s!
Geschreven door Richard, leraar Ableton en Maschine bij DJ School Utrecht.
Hoe komt een DJ aan muziek?
Misschien een voor de hand liggende vraag voor sommigen, maar erg lastig voor mensen die niet zo thuis zijn in het DJ wereldje. Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over het vinden van de grootste hits. Als dat je doel is, bezoek je gewoon de grootste online winkel en schaf je de huidige top 10 aan. Maar laten we eerlijk zijn: elke zichzelf respecterende DJ wil niet alleen maar hitjes draaien. Je wilt ook wat obscure en moeilijk te vinden muziek hebben. Van die platen waarvan iedereen zich afvraagt wat het is. De zogenaamde ‘geheime wapens’. Die tracks die jou onderscheiden van de rest. Hopelijk kan ik je wat nuttige tips geven.
Vinyl
Laten we eens beginnen met de ‘ouderwetse’ aanpak: vinyl. Oftewel platen die je op een platenspeler kunt afspelen. Het hebben van een fatsoenlijke platenspeler is dan wel handig natuurlijk. Hoewel je tegenwoordig wat beter moet zoeken naar een goede platenzaak, zijn ze er wel degelijk. Daarnaast kun je terecht bij legio online platenzaken. Om nog maar te zwijgen over 2e hands aankoop via bijvoorbeeld Marktplaats. Keus genoeg! En daar blijft het niet bij. Je kunt ook juweeltjes scoren op diverse platenbeurzen, rommelmarkten en via het vaak vergeten Discogs.com. Zelfs als je niet met vinyl draait maar wel een platenspeler hebt is dit een goede optie. Goed, je moet de tracks eerst omzetten naar wave of mp3, maar de kans dat je een wat minder bekende of moeilijk te vinden track vindt is wat groter, gewoon omdat vinyl niet meer overal te krijgen is, en er vaak een gelimiteerde oplage van is.
CD
Inmiddels beginnen ‘gewone’ CD’s ook steeds zeldzamer te worden. Maar ook daarvoor kun je nog bij genoeg leuke platenzaken terecht. Net als bij vinyl is er een enorm verzamelaars-circuit. Op beurzen en markten, maar ook weer online. Zie ook enkele eerder genoemde opties: voor CD’s is er dus ook genoeg keus. Maar overweeg ook eens om naar de wat minder bekende artiesten te zoeken. Vaak bieden wat kleinere artiesten ook hun waar aan op sites als Bandcamp bijvoorbeeld. Je koopt je muziek dan vrijwel direct van de artiest: ook fijn. En wederom een grotere kans dat je wat obscure muziek vindt, gewoon omdat het minder goed vindbaar is. Er zit echter genoeg kwaliteit tussen. Er is meer dan de hitjes en de grote artiesten natuurlijk!
Digitaal
Dan komen we bij de digitale markt. Niet meer weg te denken tegenwoordig. Grote spelers als Itunes of Beatport zijn bij de meesten wel bekend. Maar er zijn nog veel meer online portals. Denk aan Juno of Traxsource. Kwestie van goed zoeken. Goeie tip voor de liefhebber van wat minder gangbare electronische muziek: Neerlands trots Clone.
Algemene tip: steek er wat tijd in en ga eens gewoon grondig op zoek naar interessante tracks. Niet enkel de hitlijsten langslopen. Doe zelf je zoekwerk, beperk je niet enkel tot de meest gedownloade tracks of de automatische suggesties. Een belangrijk deel van het DJ-en is platenkeus. En als je je enigszins wilt onderscheiden kom je er niet met alleen maar de meest gangbare tracks. Die heeft iedereen al, waarschijnlijk. Doe dus wat moeite. Daar heb je alleen maar voordeel van.
Alternatieven
Naast de hierboven genoemde ‘gangbare’ bronnen is er natuurlijk meer mogelijk. Ik noem je wat opties om een wat uniekere collectie op te bouwen.
Ten eerste is er de mogelijkheid om lid te worden van een zogenaamde promo pool. Dit zijn groepen of forums waar mensen hun nieuwe (en vaak onuitgebrachte) tracks kunnen plaatsen, of besloten groepen voor DJ’s waar labels hun waar kunnen promoten. Niet allemaal even makkelijk toegankelijk, maar na een beetje zoekwerk kun je er vast wel een paar vinden om lid van te worden. Ook hier geldt: goed zoeken, en kritisch blijven. Realiseer je altijd dat een digitale release geen garantie voor kwaliteit is. Het is tegenwoordig vrij laagdrempelig, dus ook daar zit af en toe ondermaats spul tussen. Wederom: goed zoeken en kritisch luisteren.
Denk hierbij aan grote namen als Soundcloud, maar ook de wat minder bekende platforms. Als je een beetje goed zoekt kom je een heleboel gratis releases of promo’s tegen. Soms van hele bekende artiesten, maar ook van vrijwel onbekende artiesten die erg goede muziek maken, maar nooit bij het grote publiek terecht komen. Het kost wat zoekwerk, maar de kans dat je een unieke track te pakken hebt die maar weinig DJ’s hebben is een stuk groter!
Veel DJ’s komen geregeld in aanraking met collega’s die ook muziek maken. En die mensen willen vaak graag dat hun muziek gedraaid wordt. Vraag daarom geregeld aan vrienden of collega’s of ze misschien wat nieuwe of onuitgebrachte tracks voor je hebben. Dikke kans dat er af en toe een paar fantastische tracks tussen zitten. En veel exclusiever dan dat wordt het vaak niet. Ook hier geldt uiteraard: wees kritisch. Draai niet alles wat je krijgt puur omdat het bekenden van je zijn. Kijk of het in je stijl past en of het kwalitatief ok is.
Ligt misschien voor de hand, maar het blijft een goede optie. Als je zelf muziek maakt, probeer dan ook af en toe je eigen muziek in je sets te verwerken. Maak je geen muziek, maar ben je wel handig met audio software? Overweeg dan ook eens om ‘custom’ muziek te maken voor je eigen sets. Neem een bestaande plaat en maak er een eigen alternatieve edit van. Of remix eens een track. Naast edits en remixes kun je ook nog overwegen om af en toe eens een unieke ‘bootleg’ versie te maken: door elementen van bekende of minder bekende platen samen te voegen. Ook het maken van je eigen loops kan nuttig zijn, zeker wanneer je zoiets als Traktor gebruikt, met de mogelijkheden van bijvoorbeeld remix decks. Een uitgelezen kans om je eigen stempel erop te drukken.
In sommige scenes is het streamen van nieuwe muziek ook populair. Het houdt in dat je muziek direct vanaf de bron afspeelt. Zoiets als Spotify bijvoorbeeld. Of Pulselocker, ook geïntegreerd in Serato en Rekordbox software. Zelf ben ik er geen groot voorstander van, vanwege het risico op slechte verbinding en het feit dat het relatief makkelijk te vinden muziek is. Offline opslaan voordat je het afspeelt is hoe dan ook veiliger. Maar persoonlijk vind ik dat een DJ zijn/haar collectie gewoon op orde moet hebben. Ter plekke nieuwe muziek aanschaffen lijkt misschien leuk, maar het leidt je vooral af van datgene waarvoor je bent ingehuurd: muziek draaien en het publiek met jouw keuze overtuigen.
Betalen voor je muziek
Doe jezelf een plezier: betaal gewoon voor de muziek die je speelt. Geen illegale rips of stiekem gekopieerde tracks. Ja, DJ-en is een dure hobby. Maar als je niet voor je muziek wilt betalen moet je een andere hobby zoeken. Niemand is gecharmeerd van een DJ die illegaal aan zijn/haar muziek komt. Het is onprofessioneel en het ondermijnt ook je eigen geloofwaardigheid én die van je collega’s. Dat het online staat wil niet zeggen dat je het ook zomaar even kunt meejatten, nietwaar?
Tot slot
Waar het dus vooral op neerkomt is dat je je als DJ probeert te onderscheiden. Door bepaalde track keuze, of door er in de vorm van eigen productie je stempel op te drukken. Je begrijpt hopelijk dat er, zeker met de huidige brede keus, een hele wereld aan onontdekte muziek is. Maar daar moet je wel wat voor doen! Het is leuk om die ene obscure track te vinden. En nog leuker om de mensen op de dansvloer los te zien gaan op jouw ontdekking. Al helemaal als ze je daarna komen vragen wat het is, omdat Shazam het niet herkent op hun telefoon. Dan weet je in ieder geval dat je je werk als DJ goed hebt gedaan!
Succes met zoeken, en hopelijk kun je op deze manier je eigen unieke collectie opbouwen, ondanks de grotere keus in de digitale wereld. Jezelf onderscheiden kan nog steeds: als je er ten minste wat moeite voor wilt doen!
Written by Richard, teacher in Ableton and Maschine at the Dutch DJ Academy/DJ School Utrecht
How do DJ’s get their music?
Maybe an obvious question to some, but a very hard one if you are not that familiar with the DJ world. Just to be clear: I’m not talking about finding all the biggest hits. If that is your goal, simply go to a big online music store and buy the current top 10. But let’s be honest: any self respecting DJ does not only want to play all the biggest and most famous hits. You also want some very obscure and hard-to-get tracks! Tracks that make people wonder what it is. The so-called ‘secret weapons’. Those few tracks that really set you apart from all the others. Hopefully I can give you some useful tips.
Vinyl
Let’s start with the ‘old school’ approach: vinyl. Records that can be played on a record player or turntable. Actually having a reasonable record player would be the first step, of course. Even though you have to search a bit more nowadays to find a good record store, they are still there. Besides that there are many online record stores. And I haven’t even mentioned 2nd hand options like Marktplaats. More than enough choices! You can also score some gems at record fairs, flea markets or by searching the often forgotten Discogs. Even if you don’t DJ with vinyl but own a decent record player, this is a good option. Sure, you need to convert the tracks to wave or mp3, but the chance of having some less known or hard-to-find track is much bigger. Because vinyl is not available everywhere and often comes in limited amounts.
CD
Nowadays even ‘regular’ CD’s are becoming rare. But again, you can still find enough at a good record store. Just like with vinyl there is a huge collectors circuit out there. At fairs or markets, but also online. Have a look at the options I mentioned before. Also think about searching for some less known artists. They often sell their music on a smaller scale at websites like Bandcamp, for instance. You basically buy the music from the artist directly: also a good thing. And again there is a good chance of finding more obscure music, simply because it is harder to find. There is however still a lot of high quality stuff out there. There is more than just big names and hits!
Digital
Then we get to the digital market. A fixed part of the current music scene. Big players like Itunes or Beatport are quite well known. But there is way more. Juno or Traxsource, to name just a few. It is simply a matter of searching a bit more. Good tip for less mainstream electronic music: Dutch pride Clone.
Overall tip: put some time into finding interesting music. Don’t just check the hits, most downloaded tracks or automatic suggestions. An important part of DJ-ing is choosing the right music. And if you want to be noticed, you won’t get far if you play the same stuff as everyone else. So put some effort into it. You won’t be sorry!
Other alternatives
Besides the ‘regular’ options I already mentioned you can do more. I’ll give you some tips on building your own unique music collection.
You can become a member of several promotional music pools. These are groups or forums where people can upload new and in many cases unreleased music. Or limited groups for DJ’s where record labels can promote their uploading releases. Not always easy to get access to, but after some searching you will probably find some interesting options. Again: keep searching and stay sharp. Understand that an official digital release does not guarantee quality. It is quite easy to release music now, so there will always be some bad quality stuff too. Listen carefully and choose wisely.
Think of services like Soundcloud, but also a wilde array of less known platforms. If you search well enough you can find many free releases or promotional tracks. Sometimes by very well known producers, but also a lot of music by unknowns artists that make really great tracks, but never reach a huge audience. It takes some extra effort, but the chance of finding a unique track that not many other DJ’s have is much bigger!
Many DJ’s meet colleagues that also make music. And those people want their music to be heard. So always ask friends or colleagues for new or unreleased music. There’s a good chance that you run into some absolute gems once in a while. And it doesn’t get more exclusive than that. Again, as with everything else: be critical. Don’t just play anything just because it was made by friends. Check if it is of good quality and see if it fits your style.
Quite obvious, maybe, but still a very viable option. If you also make your own music, try to incorporate it into your DJ sets too. Don’t make music but understand how audio software works? Try making ‘custom’ tracks for your own mixes. Take an existing track and make a unique edit. Or remix a track. Besides edits or remixes you could even make a unique ‘bootleg’ track: by combining famous tracks with others to make something new. Making your own loops can be useful too, especially if you use software like Traktor, with its remix decks. Again a perfect chance to put your mark on a mix.
In some scenes the streaming of brand new tracks is popular too. It means that you play music directly from the source or an online database. Something like Spotify for instance. Or Pulselocker, directly integrated into software like Serato or Rekordbox. Personally I’m not a big fan of this. Because of the risk of a bad connection, and because it is usually music that is very easy to find. Saving it offline first is a safer bet. But I strongly believe a DJ should have his/her collection in order. Playing all the latest stuff or buying tracks during a gig might seem fun, but it also distracts you from your actual job: playing good music and convincing the crowd with your personal selection.
Paying for your music
Do yourself a favour: pay for the music you play. Don’t use illegal rips or sneaky copies of tracks. Yes, DJ-ing is a very expensive hobby. But if you don’t want to pay other artists for their music, get yourself a different hobby. Nobody respects DJ’s that make money playing illegal music. It is not only unprofessional but also destroys your credibility ánd that of your colleagues. Just because something is online, it does not automatically mean you can just steal it, right?
Finally
Try not to get your music via all the regular channels like DJ platforms or stores all the time. Try to be different from the rest as much as possible by picking great tracks or adding some of your own production skills. Hopefully you understand that there is a whole world of undiscovered music out there, even with the current possibilities. It is great to find that one special track. And it is even better to see people on the dancefloor go crazy on your personal discovery. Especially when they ask you what it is after Shazam didn’t recognize it on their phones. At least you know you have done a good job as a DJ!
Good luck with your search, and hopefully you can use some of my tips to build your own unique music collection, despite the enormous amount of choices in the digital world. Being different is still very much possible: if you want to put some extra effort into it, that is!
Mississippidreef 87
NUtrecht Kamer 1.22
3565 CE Utrecht
(Gratis parkeren!)
We zitten in NUtrecht, dat zit tussen Balorig Utrecht en de Vechtsebanen (de ijsbaan) in.
Bel de leraar even als je er bent, dan komt ie je halen!
Openingstijden:
Ma-Vr 11.00-22.00u
Za & Zo 12.00-18.00u
Alleen op afspraak!
Neem contact op via het contactformulier of per email: info[@]djschoolutrecht.nl
of telefoon +3130 340 3549.
We zijn het beste telefonisch bereikbaar tussen 12.00-13.00u!
IBAN : NL70 TRIO 0254 7967 29 t.n.v. The Mood Managers
BIC : TRIONL2U
KVK : 30239841
BTWnr : NL002007695B75