Waarom Ableton Live 9 rockt!
Beginnende en gevorderde produceer tips, elke keer weer de beste tips voor producers!
Producer tips, in English too…
Geschreven door Richard, leraar Ableton en Maschine bij DJ School Utrecht.
Zoals de meesten wel weten ben ik zeer groot liefhebber van Ableton’s Live software DAW.
Voor mijn muzikale uitspattingen gebruik ik het, maar ook bij live optredens, opnames en zelfs geregeld voor dj/studio mixes. Daarnaast geef ik ook nog les in gebruik van o.a. Live 9. Kortom; het is een belangrijk onderdeel van mijn leven in de muziek. Uiteraard zijn er genoeg alternatieven te vinden. Maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan deze software. Het past bij mijn “workflow”, het is intuitief en werkt vooral snel en makkelijk. Sinds ik er voor het eerst mee leerde werken (versie 4) is er veel veranderd en toegevoegd. We zitten inmiddels op versie 9, en er is kans dat nog dit jaar versie 10 wordt aangekondigd. Maar in essentie is het programma nooit veranderd. De basis is het zelfde. Dat ik niet de enige liefhebber ben moge duidelijk zijn; het is uitgegroeid tot een van de meest gebruikte DAW’s ter wereld. En daarom besteed ik deze keer een blog aan zaken die met Live te maken hebben.
Laten we eens beginnen met de “features” die de afgelopen jaren zijn toegevoegd. Hier zou ik nu een eindeloze lijst met nieuwe snufjes kunnen opschrijven, maar het lijkt me beter dat je even op de Live pagina van Ableton’s website kijkt, om een duidelijk beeld te krijgen van de mogelijkheden die versie 9 biedt.
Live 9 is verkrijgbaar in 3 varianten: Intro, Standard en Suite. Aangezien de vraag welke beter is vaak voorbij komt zal ik daar even kort wat over toelichten.
Intro is een “beginners” versie: zeer betaalbaar en met veel van de functies die de grote broers ook hebben. Maar er zijn wat zeer grote beperkingen waarvan ik denk dat je er vrij snel tegenaan loopt, ook als absolute beginner.De belangrijkste beperkingen zijn wat mij betreft het maximum aantal sporen (16), beperkt aantal “scenes” (8) en beperkte hoeveelheid “send” channels (2). Toch zaken die je redelijk snel zult gaan missen. Het zeer beperkte aanbod aan meegeleverde sounds en effecten maakt het er niet beter op. Persoonlijk zou ik deze beperkte versie dan ook niet aanraden.
Standard is de “gewone” versie: En dit is eigenlijk alles wat je nodig hebt. Onbeperkt aantal kanalen, een flinke bibliotheek aan meegeleverde samples,de mogelijkheid om externe apparatuur te gebruiken en een behoorlijk arsenaal aan effecten. Stuk duurder dan de Intro versie, maar zeker de moeite waard!
Suite is de meest uitgebreide versie: naast alles wat de Standard versie biedt, krijg je vooral veel extra instrumenten (software synthesizers), een paar extra effecten en een enorme hoeveelheid sample packs. Omdat de software, zoals vrijwel alle DAW’s, ook te gebruiken is met VST plugins, mis je de extra instrumenten niet echt. Dat neemt niet weg dat er fantastische apparaten bij de Suite versie zitten. Wil je een specifieke synth toch hebben, maar niet het volledige Suite pakket aanschaffen? Geen probleem: alle synths zijn namelijk ook los aan te schaffen en te gebruiken met de Standard versie. Een handige tabel met alle verschillen vind je op deze Ableton vergelijkingspagina.
Wat de Suite versie als meegeleverd extraatje heeft is de Max For Live software. Aparte software van bedrijf Cycling ’74 dat bedoeld is om samen te werken met de Live software. Het zorgt er niet alleen voor dat je veel meer functies van Live kunt aansturen. Het geeft je namelijk ook de mogelijkheid om je eigen instrumenten en effecten te maken! Dit vergt flink wat oefening uiteraard. Gelukkig is er ook een archief met instrumenten en effecten die door andere gebruikers gemaakt zijn: en daar zitten een heleboel geniale juweeltjes tussen. Ook in dit geval geldt: het is mogelijk om de Max For Live software los aan te schaffen. Deze werkt namelijk ook prima met de Standard versie.
Ableton beperkt zich niet alleen tot de muzieksoftware. De makers willen gebruikers ook extra informatie en mogelijkheden geven. Zo is er een erg nuttig boek verkrijgbaar: 74 Creative Strategies for Electronic Music. Ook hebben ze een geweldige controller ontworpen (Push) die naadloos met de software werkt en is er een flinke hoeveelheid (gratis – en betaalde -) packs te vinden op de website. Deze worden steeds aangevuld, dus het is slim om regelmatig rond te neuzen. Verder zijn er tutorials, interviews en leuke videos. Om nog maar te zwijgen over het geniale nieuwe LINK protocol van Ableton: lees er meer over in deze eerdere blog.
Wil je nog meer weten of zit je met een probleem? Ook daar is aan gedacht: er is een uitgebreid forum te vinden, maar ook een aparte vragen pagina. Neem eens een kijkje: je vindt er alles van tips tot oplossingen voor gangbare problemen.
Laatste toevoeging is een online app/website die je stap-voor-stap op weg helpt in de wereld van (elektronische) muziek. Een zeer uitgebreid overzicht van nuttige vaardigheden, aangevuld met lessen. En dat allemaal online, vanuit je luie (studio-)stoel! Grote aanrader, zeker voor beginners.
Om te voorkomen dat ik straks helemaal zonder werk zit meld ik er wel even bij dat het volgen van persoonlijke lessen natuurlijk wat meer te bieden heeft. Deze pagina is vooral bedoeld om mensen op weg te helpen in het werken met dergelijke software. Ideaal dus om er achter te komen of dit alles iets voor jou is! Momenteel nog in de beta fase maar zeker interessant. Nog beter: je hebt de software niet nodig om deze tutorials te gebruiken: de nodige functies zijn direct online te gebruiken.
Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Mocht je liever les krijgen van een doorgewinterde Live expert, kijk dan even bij de Cursussen van DJ School Utrecht.
Written by Richard, teacher in Ableton and Maschine at the Dutch DJ Academy/DJ School Utrecht
As most of you probably know, I’m a big fan of Ableton’s Live software DAW. I use it for my musical escapades, but alsof or live performance, recordings and even the occasional DJ/studio mix. Besides that I teach people to use Live 9, among others. So it is quite an important part of my musical life. And yes, there are plenty alternatives out there. But my personal favorite is this one. It fits my workflow, is intuitive and works fast and easy. Since I first learned to work with it (version 4) there have been a lot of changes and additions. At the moment we are at version 9, and there’s even a chance that version 10 will be announced this year. But in essence the program hasn’t really changed. The basics are still the same.
It goes without saying I’m not the only one that loves it: Live has grown up to be one of the most used DAWs in the world. And that is why I’m dedicating this blog to interesting things that have to do with Live.
Let’s start with all the new features that have been added over the years. I could make an endless list of new technical possibilities here, but I think it’s better if you take a look at Ableton’s Live pages, to get a better idea of what version 9 is capable of.
Live 9 is available in 3 versions: Intro, Standard and Suite. Since people ask me which version is better quite often, I’ll try to give some extra info.
Intro is a beginners version: very affordable and with many functions that its bigger brothers also have. But it has some big limitations that you will run into quite quickly, I think. Even if you are an absolute beginner. The biggest limitations, as far as I’m concerned, are the maximum amount of tracks (16), amount of scenes (8) and the amount of “send” channels (2). These are things you will run into soon. The very limited amount of onboard effects and additional sound packs doesn’t make it any better either. Personally I would not suggest using this version
Standard is the “regular” version of Live: and basically this is all you will ever need. Unlimited amount of tracks, a decent library of samples, the option to control external devices and a good amount of onboard effects. More expensive than the Intro version, but well worth it!
Suite is the most complete version: besides all the things you also get with the Standard version, it offers a lot of extra instruments (software synthesizers), some extra effects and a huge amount of sample packs. Because the software can work with VST plugins, like most other DAWs, you won’t really miss those extra instruments if you stick with the Standard version. There are, however, some fantastic devices available in the Suite version. Do you want some of those devices without having to pay for the full package? No problem: all device scan be bought separately too and will also work with the Standard version. You can find a nifty list of features and differences on this Ableton comparison page:
The Suite version also has some more extras. One of them is the Max For Live software. Separate software created by the Cycling ’74 company, that was designed to work with the Live software. It gives you extra control of Live’s functions. But it also offers the chance to build your own instruments and effects! This does take some practice of course. Fortunately there is also a full archive online with instruments and effects that were made by other users: and there are a lot of fantastic gems to be found. Again, you could also buy Max for Live as a separate add-on. This too works great with the Standard version.
Ableton doesn’t just work on the music software. It also wants to give lots of additional info and possibilities to its users. There is a very useful book available: 74 Creative Strategies for Electronic Music. They’ve designed a great controller too (Push) that was specifically made for Live, and they offer a big amount of (free and paid) packs on their website. There are new additions tot his every once in a while, so it is a good idea to have a look every now and then. More cool stuff is available in the form of tutorials, interviews and interesting videos. Not to mention Ableton’s new LINK protocol: read more about that in this blog.
Want to know more? Having a problem? Ableton has both a full forum and separate questions pages for that. Take a look at it: you will find anything from great tips to solutions for common problems.
Latest addition is a very interesting online app/website that helps you take the first steps in (electronic) music production. A very diverse collection of useful skills, combined with lessons. And all that online, available to you from your own (studio-) chair. Very nice and definitely useful , especially for beginners.
To prevent losing my teaching job I do want to say that getting one-on-one lessons has more to offer, of course. This learning website is mainly aimed at people that want to maybe use this kind of software and have no idea where to start. This makes it ideal for finding out if this is actually something you like doing! Still in beta phase at the moment, but very promising. Especially because you don’t need the actual Live software to be able to work with it. All the necessary functions can be accessed online directly.
Use it to your advantage, I’d say. If you still prefer getting help from a total Live expert, have a look at the available courses at Dutch DJ Academy in Utrecht.
Mississippidreef 87
NUtrecht Kamer 1.22
3565 CE Utrecht
(Gratis parkeren!)
We zitten tussen Balorig Utrecht en de Vechtsebanen (de ijsbaan).
Bel de leraar even als je er bent, dan komt ie je halen!
Openingstijden:
Ma-Vr 11.00-22.00u
Za & Zo 12.00-18.00u
Alleen op afspraak!
Neem contact op via het contactformulier of per email: info[@]djschoolutrecht.nl
of telefoon +31 30 3020 161.
We zijn het beste telefonisch bereikbaar tussen 12.00-13.00u!
IBAN : NL70 TRIO 0254 7967 29 t.n.v. The Mood Managers
BIC : TRIONL2U
KVK : 30239841
BTWnr : NL002007695B75